Magsjuka

Magsjuka, det som alla snackar om och som ingen vill ha. Och jag har verkligen inte tid att få det nu inför slutspörten innan periodsbytet. Och gissa vad! Fredriks familj är magsjuka! Omg jag dör, skulle sova där inatt men icke, haha aldrig att jag sätter foten där (just nu heheh). Skulle inte förvåna mig om brorsorna skulle bli sjuka snart och då gäller det att hålla sig undan hehe, men jag brukar lyckas klara mig även om grabbarna blir sjuka. Kan inte ens minnas senast jag var sjuk. MEN, alltså magsjukan är ganska bra egentligen för man går ju ner i vikt va, så skulle egentligen inte banga. Ledig från skolan liksom, ligga och chilla, sovmorgon osv. Men det är ju äckligt som fan för så fort man äter så spyr man ju. 

Allmänt om magsjuka
(snuuuskmormor säger jag bara)

Det finns många typer av magsjuka som antingen beror på virus eller bakterier. Vinterkräksjuka till exempel beror på virus medan den vanligaste bakterien, som orsakar magsjuka, är campylobacter.

Magsjuka smittar ofta lätt och kan orsaka att människor som varit i nära kontakt med varandra blir sjuka, till exempel i en familj eller i en förskolegrupp. I regel blir man smittad av dryck eller mat som hanterats på ett felaktigt sätt. Ofta är det mat som har tillagats vid för låg temperatur. Eftersom magsjuka sprids via avföring är det viktigt att tvätta händerna efter varje toalettbesök så att inte smittan sprids till andra.

Vanlig magsjuka kan komma snabbt och går oftast över inom ett par dagar. För de allra flesta är magsjuka en ofarlig sjukdom trots att man kan ha svåra besvär och känna sig väldigt trött.


SÅ TVÄTTA HÄNDERNA!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0